FortsÀtt till huvudinnehÄll

InlÀgg

Visar inlÀgg frÄn mars 7, 2021

BÀr ej pÄ bekymmer

 Sam Gullberg har skrivit en sĂ„ng som pĂ„minner oss om att Jesus vill bĂ€ra allt det som vi gĂ„r och bĂ€r pĂ„, det som trycker och tynger ner oss mĂ€nniskor. Lika aktuell idag som den dag sĂ„ngen skrevs.  BĂ€r ej pĂ„ bekymmer för den dag du inte sett Morgondagen ligger i Guds hand. Men för dag som inne Ă€r, Han nĂ„d och kraft berett; Du fĂ„r taga den utur Hans hand. Du fĂ„r vila tryggt uti Hans omsorg stund för stund, Ty det vacklar aldrig, nĂ„dens trygga fridsförbund BĂ€r ej pĂ„ bekymmer för den dag du inte sett Morgondagen ligger i Guds hand. Han som föder sparven, Han, som drĂ€kt Ă„t liljan ger - skulle Han ej sörja för ditt vĂ€l? Ännu mycket mer Hans hjĂ€rta till ditt bĂ€sta ser, ja, Han ömmar alltid för din sjĂ€l. Om en moder glömmer barnet, som hon burit har, skall din Faders kĂ€rlek dock till dig förbliva kvar. Han dig aldrig glömmer, sĂ€g, vad kan du önska mer, Han bevarar med sin nĂ„d din sjĂ€l. Som den gode herden Han dig sluter i din famn. Ingen kan dig rycka ur Hans hand. NĂ€r ditt hjĂ€rta Ă€n...

Original eller kopia?

 "Vi föds som original men de flesta av oss dör som kopior". Du kanske har hört de orden förr och sĂ€kert har du trĂ€ffat folk av vitt skilda slag under livets gĂ„ng. Satt idag och lĂ€ste en bok som handlade om, de ovanliga. MĂ€nniskor som pĂ„ ett eller annat sĂ€tt skiljde sig frĂ„n mĂ€ngden eller för att tala ett modernare sprĂ„k, de stack ut frĂ„n normen. En del av dem var missförstĂ„dda, födda hundra Ă„r för sent eller hade ett upptrĂ€dande som gick utanför de oskrivna ramarna, mĂ€nniskoöden som vĂ„gat vandra fram sin egen vĂ€g genom livet. Vi vill sĂ„ gĂ€rna visa upp den fromma, lyckade fasaden inför vĂ„ra medmĂ€nniskor, i all synnerhet pĂ„ de sociala medierna. Vara pĂ„ ett visst sĂ€tt för att passa in, lĂ„ta oss formas av de trender och vĂ€rderingar som för nĂ€rvarande Ă€r rĂ„dande och inte bli betraktade som annorlunda, avvikande eller nĂ„gon slags "kuf". ÄndĂ„ Ă€r de flesta av oss bĂ„de intresserade och kanske till och med lite avundsjuka pĂ„ dem som vĂ„gar vara sig sjĂ€lva. Att vandra sin egen...

Hur man lÀr kÀnna mÀnniskan

 Watchmann Nee skriver, antagligen frĂ„n sin tid i fĂ„ngenskap i det dĂ„ kommunistiska Kina: "Hur man lĂ€r kĂ€nna en mĂ€nniska Ă€r betydelsefullt för en arbetare i Guds rike. NĂ€r nĂ„gon kommer till oss mĂ„ste vi kunna avgöra hans andliga tillstĂ„nd, vilken sorts mĂ€nniska hon Ă€r och hur lĂ„ngt hon kommit i sin utveckling. Vi mĂ„ste kunna avgöra om det hon sĂ€ger Ă€r det hon egentligen ville sĂ€ga och hur mycket det Ă€r som hon inte talat om. Vidare bör vi kunna uppfatta det som Ă€r karaktĂ€ristiskt för henne - om hon Ă€r hĂ„rd eller mjuk, och huruvida hennes ödmjukhet Ă€r sann eller falsk. VĂ„r effektivitet i Guds tjĂ€nst har ett mycket nĂ€ra samband med bedömandet av en mĂ€nniskas andliga tillstĂ„nd. Om Guds Ande genom vĂ„r ande gör det möjligt för oss att bedöma en persons andliga tillstĂ„nd, sĂ„ kan vi ge honom de rĂ€tta orden i hans situation. I evangelierna finner vi att Herren alltid hade de rĂ€tta orden för mĂ€nniskor, som kom till honom. Detta Ă€r fantastiskt. Herren talade inte med den samaritiska kvinnan...

Att tro

"Sade jag dig inte, att om du trodde, skulle du fÄ se Guds hÀrlighet" (Joh.11:40) Vi sjunger i en sÄng: Vad Àr att tro? Att sjunga: Gud Àr kÀrlek, NÀr hjÀrtat skÀlver utav namnlöst ve, Att kunna gÄ den gÄtfullt tunga vÀgen Och stilla sÀga: Gud, din vilja ske. Det Àr att tro, det Àr att tro. Tron Àr ingenting konkret, nÄgot vi kan se med vÄra fysiska ögon. Tron Àr i allra högsta grad abstrakt, och för att den skall bli synlig gestaltas den ofta i gÀrningar. Den tro som vi kan uppfatta hos vÄra medmÀnniskor visar sig ofta genom de ting vi gör. Att stÄ upp för sin tro, försvara den nÀr den blir angripen, tala vidare om det, vad vi sett och hört etc. Den levande tron smittar av sig pÄ omgivningen. Du har sÀkert nÄgon gÄng under livet mött nÄgon levande kristen som nÀstan bokstavligen spridit Guds kÀrleks vÀldoft kring sig. Som Àgt nÄgot "oförklarligt" inom sig som genom sitt vÀsen utstrÄlar Kristus. En frid av inte vanligt slag som nÄr utanför de ramar vi kallar för van...

Edra hjÀrtan vare inte oroliga

 "Ty först mĂ„ste avfallet ha skett och "Laglöshetens mĂ€nniska", fördĂ€rvets man, ha trĂ€tt fram" ( 1 Tess.2:3) NĂ€r jag lĂ€ser i vĂ€rldspressen mĂ€rker jag att det -trots allt - finns ett ökat intresse för de ting som en gĂ„ng kommer att ske vid tidens slut. Det stora flertalet av oss mĂ€nniskor verkar Ă€ndĂ„ vara oberörda över frĂ„gorna kring de yttersta tingen. ÄndĂ„ talar mycket för att vi Ă€r lĂ„ngt komna pĂ„ Guds tidskalender. Utan att falla offer för konspirationsteorier av vitt skilda slag, dĂ€r en ond makt endast vĂ€ntar pĂ„ att ta över vĂ€rlden, fĂ„r vi inte blunda för att bibeln faktiskt talar om detta. Antikrists framtrĂ€dande.  Teorierna och förslagen pĂ„ vem och vad han Ă€r, Ă€r mĂ„nga- mer eller mindre troliga och tĂ€nkbara. Samma sak dĂ„ det gĂ€ller tiden för framtrĂ€dandet, stĂ„r han redan för dörren eller Ă€r inte tiden mogen Ă€n, det kanske rent av Ă€r lĂ„ngt kvar och det kommer inte att ske under vĂ„r livstid? Vi kan inte fastslĂ„ bombsĂ€kert dĂ„ det handlar om de eskatologiska tingen...

Allenast Naaman

I andra Konungabokens femte kapitel finner vi berĂ€ttelsen om Naaman. Arne Imsen skriver följande:  " I Luk. 4 lĂ€ser vi nĂ„gra ord av Jesus som har skakat mitt predikanthjĂ€rta ibland, sĂ„ att jag har varit tvungen att ropa om nĂ„d och Ă„ter nĂ„d, över Guds folk, sĂ„ att de icke försitter sina tillfĂ€llen. Jesus sĂ€ger: " MĂ„nga spetĂ€lska fanns i Israel pĂ„ profeten Elias tid; och likvĂ€l blev ingen av dessa gjord ren, utan allenast Naaman frĂ„n Syrien." Det fanns mĂ„nga spetĂ€lska i Israel, men en blev gjord ren. Man kan stĂ€lla sig frĂ„gan: Vad beror detta pĂ„? Hade hedningen Naaman nĂ„got företrĂ€de framför alla dessa judiska spetĂ€lska. TĂ€nk, att bo inom möjligheternas omrĂ„de, och lĂ„ta dem ligga outnyttjade och oanvĂ€nda. Det var det som skedde, ty det var mĂ„nga spetĂ€lska i Israel, men det var fĂ„ eller ingen som sökte profeten. Kom ihĂ„g en sak; vilket budskap vi har, vilka möjligheter vi Ă€ger. Vilken kraft det finns i namnet Jesus! MĂ„nga spetĂ€lska fanns pĂ„ Elias tid, endast en blev hulpen....

Levande bilder

 DĂ€rför talar jag till dem i liknelser..... ( Matt. 13:13 ) DĂ„ Jesus ofta talade med sina lĂ€rjungar anvĂ€nde han bildsprĂ„k, liknelser. Olika miljöer frĂ„n den vĂ€rld de levde i skildrade han i vardagsberĂ€ttelser sĂ„ de kunde kĂ€nna igen sig. SĂ€rskilt Lukas evangelium innehĂ„ller mĂ„nga liknelser, varav en av de kĂ€ndaste Ă€r den om den förlorade sonen. Eller hur var det nu egentligen med den saken. Fanns det överhuvudtaget nĂ„gon förlorad son? Var det inte tvĂ„ förlorade söner, den ena i frĂ€mlingslandets ensamhet, den andre i fadershusets trygghet?  En liknelse som gett upphov till mĂ„nga predikningar. Återkomsten till fadershuset efter ett förslösat arv och mötet med den kĂ€rleksfulle, förlĂ„tande fadern. Och om den andre sonen, som inte kunde glĂ€djas dĂ„ lillebror, som verkligen inte var Guds bĂ€sta barn, kom hem igen. PĂ„ liknande sĂ€tt har mĂ„nga vardagsskildringar öppnat ögon och öron för det glada budskapet, vilket vi kallar evangelium. Andra gĂ„nger har verkliga hĂ€ndelser fostrat och avslö...