Fortsätt till huvudinnehåll

Sabbatsklockan

Då Israels folk i gamla testamentet skulle uppleva något utöver det vanliga, kunde jubelåret vara ett alternativ. Det var nämligen så att vart 50:nde år inföll jubelåret.

Vid jubelåret kunde nämligen trälen bli fri, alla ekonomiska skulder raderades och även jorden sattes i träda, dvs man sådde inget det året. Hela det dåvarande samhället sattes i gungning, vändes upp och ner i barmhärtighet. 

För judafolket har också i vår tid jubelåret haft stor betydelse . Avgörande eskatologiska händelser har då skett, 1917, - belfoure-deklaration, 1967, - sexdagarskriget. Allt enligt Guds tid.

En sång tar upp något av jubelårstanken . Melodin är förvisso skriven av upplysningsfilosofen Jean Jaques Rosseau, men det hindrar inte att göra en bra text till en sång vars melodi kommer från en annan kultur. Fredrik Engelke skriver:

Hör, hur sabbatsklockan ljuder Härligt ifrån Golgata, Herren Jesus alla bjuder Jubelår. Halleluja! Allt fullkomnat, allt fullkomnat, Ljuder högt från  Golgata.

Jubelåret frihet giver Åt de bundna trälarne. Frälste syndaren nu bliver Himmelrikets arvinge. Allt fullkomnat, allt fullkomnat, Nu förlossas syndare.

Lammets blod förlossning bringar, Lammets blod gör själen fri. Hör, hur sabbatsklockan klingar. Sjungen samma melodi: Allt fullkomnat, allt fullkomnat, Utav nåden frälsas vi.

Ring då, kära sabbatsklocka, Ring ring högt till tidens slut. Många trälar du må locka Ifrån mörkrets välde ut. Allt fullkomnat, allt fullkomnat, ljude så till tidens slut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Annorlunda

 En dikt av Nils Bolander När man ska till och dö blir allting annorlunda. En droppe ångest i leendet som en södergök i ett sommarlandskap. De lätta orden bli så tunga och tystnaden så besjälad, så full av ekon och outtalade önskningar. Huvudsak blir bisak, och man får ett ögonmärke bortom alla nära och kära: hemlandet. När man ska till att dö, kommer resfebern över en som en nordisk skymning och en iver att få trycka händer till tack och förlåt före avfärden. Luften ropar av avsked som vildsvalornas bevingade plog mot söder i glasklar oktober med en lockelse bortom allt förnuft.  När man ska till att dö blir allting annorlunda.