Fortsätt till huvudinnehåll

Mäktig psalm

Kyrkoåret går mot sitt slut. Den sista söndagen är Domssöndagen. En mäktig gammal psalm beskriver delar av det eskatologiska händelseförloppet då gravar öppnas och de döda får nytt liv igen. Måhända fnyser en och annan nutida kyrkobesökare åt domedagsförkunnelsen, menar sig ha kommit vidare på något vis för att slippa höra att Herren också är den rättfärdiga domaren som dömer rättvist och ser till hjärtats inställning gentemot Honom och hans Son. Melodin är mäktig och majestätisk, och för tankarna i riktning mot slutpreludierna av denna tidsålder. Hör;

1 Vaken upp! en stämma bjuder, som mäktig och högtidlig ljuder till alla gravars djup en gång. Vaken upp, stån upp I döda, som glömmer tidens vedermöda, i dödens dvala, tung och lång. Guds röst till eder sker, ty natten är ej mer; dagen kommer, den sista dag, den största dag. Den kommer efter Guds behag.

2 Jord och hav och himlar bäva, och Herrens änglar nedersväva; han kommer Människones Son. Djupen öppnas, bergen falla, och Adams barn församlas alla med hopp och fruktan kring hans tron. Här bliver fröjd och gråt; han skall dem skilja åt som en herde. De trogna då sin krona få, men bort de onda måste gå.

3 Jesu, dig min ankomst gläder, där jag i dina fotspår träder på törnestig, av sorger böjd. Törnet byter du i palmer och sorgerop i glädjepsalmer, ty skådar jag min grav med fröjd. När efter mödan trött, en stund jag sovit sött i dess skugga, du väcker mig  så nådelig till evig frid och fröjd hos dig.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Annorlunda

 En dikt av Nils Bolander När man ska till och dö blir allting annorlunda. En droppe ångest i leendet som en södergök i ett sommarlandskap. De lätta orden bli så tunga och tystnaden så besjälad, så full av ekon och outtalade önskningar. Huvudsak blir bisak, och man får ett ögonmärke bortom alla nära och kära: hemlandet. När man ska till att dö, kommer resfebern över en som en nordisk skymning och en iver att få trycka händer till tack och förlåt före avfärden. Luften ropar av avsked som vildsvalornas bevingade plog mot söder i glasklar oktober med en lockelse bortom allt förnuft.  När man ska till att dö blir allting annorlunda.