Fortsätt till huvudinnehåll

Bröllopet i Kana

"Och på tredje dagen vart ett bröllop i Kana i Galileen." (Joh.2:1)

Vad är det vi tänker på när vi hör talas om bröllopet i Kana? Många tänker nog, aha, det var ju då som Jesus utförde sitt första mirakel, då han förvandlade vatten till vin. Andra tänker på bröllop i största allmänhet eller om det vin som blev förvandlat av Mästaren själv var alkoholfritt eller inte. 
Bibeln talar flertalet gånger om bröllop, ja, hela himmelriket liknas vid ett bröllop. Vi som lever häruppe i Norden är inga särskilda bröllopsfirare. Och att många lever ihop under många år innan man äntligen gifter sig ,ger inte heller bröllopet den prakt och betydelse som det är bland judarna och hos andra folkslag i Mellanöstern. Där firar man ordentligt med pompa och ståt, glädjen står högt i tak och man har ingen som helst brådska med att avsluta festen. Man är ju på bröllop. 
Att det första undret som Jesus gjorde hände just på ett bröllop, talar inte det om glädjen. Att vår himmelske Far vill att hans barn skall trivas, ha gemytligt med varandra och inte längta bort utan istället känna sig hemma. I Fadershuset. 
Att det vidare var på den tredje dagen som bröllopet ägde rum, kan det ha någon koppling till det himmelska bröllopet? Det var ju på den tredje dagen Jesus stod upp från det döda. 
Guds rike består i rättfärdighet,  frid och glädje I den helige Ande. Och i kraft. Ett rike som inte skall vackla. Väntar du på det stora bröllopet?
Nu han kommer min vän, Halleluja, väntetiden är slut Han är här Himlens portar står öppna därovan Det blir saligt på bröllopet där.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Annorlunda

 En dikt av Nils Bolander När man ska till och dö blir allting annorlunda. En droppe ångest i leendet som en södergök i ett sommarlandskap. De lätta orden bli så tunga och tystnaden så besjälad, så full av ekon och outtalade önskningar. Huvudsak blir bisak, och man får ett ögonmärke bortom alla nära och kära: hemlandet. När man ska till att dö, kommer resfebern över en som en nordisk skymning och en iver att få trycka händer till tack och förlåt före avfärden. Luften ropar av avsked som vildsvalornas bevingade plog mot söder i glasklar oktober med en lockelse bortom allt förnuft.  När man ska till att dö blir allting annorlunda.