Fortsätt till huvudinnehåll

Andens verk kan inte förstås på akademikers vis

 Har du någon gång läst en biografi om en "Andens man" där författaren försöker rent förnuftsmässigt - med akademiska termer - förklara hemligheten med varför Gud brukade honom och skeenden som vi inte alltid förstår? Andens verk kan inte förklaras på högskolespråk, med mänsklig visdom, pedagogiska modeller ej heller att förklara en tes utifrån ett vetenskapligt eller samhällssekulärt perspektiv. Det måste förstås genom andliga glasögon.

Vår hjärna är inte konstruerad för att förstå alla de upplevelser som hör hemma på trons område, det som verkar oförklarligt, dunkelt eller övernaturligt. Med andra ord , ett vetenskapligt arbete om himlasyner, helbrägdagörelse och tungotal blir sällan tydligt nog för den som saknar egen erfarenhet. Han kan inte med sitt förstånd förstå varför syster si eller så upplever mirakulöst helande, hur broder si eller så flagrant kan tro på vad han drömt eller sett någon syn om eller begripa att ett tungotal av en enkel lärjunge kan vara en hälsning direkt från himlen. För honom är det frågan om dårskap. 

Men för den som upplevt trons enfald öppnar sig ett himmelrike, redan på denna sida av pärleporten. Inte genom att förstå varenda detalj hos en gudsman men känna en förening i Anden, nu lever inte mera jag utan Kristus lever i mig. Så får de "lärda" stå med sin universitetsexamen. Född av Ande segrar du i gemenskap med den uppståndne!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Fortsätt kampen

 " Mina älskade, då jag nu med all iver har tagit mig för att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödigt att i min skrivelse förmana er att kämpa för den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga." ( Judas. 1: 3 ) Det gäller att fortsätta kampen för tron, tron på den uppståndne Jesus, hans budskap -  och att förmedla budskapet vidare till oss som lever idag. Kampen för den levande tron är under ständig attack. Världen med dess ideal vill ständigt föra församlingen längre och längre från dess kärna och ursprung, och fjärma den enkla Jesustron från folket. Religiösa traditioner - av vilket slag det än vara må - kan ändå inte ersätta det levande gudslivets innersta väsen. Mycket av vad som en gång fötts i elden, har under årens lopp mer och mer stagnerats  till fromma övningar och goda vanor, utan någon större genomslagskraft.  Det vimlar av olika läror, bibeltolkningar, teologiska utläggningar, mer eller mindre aktuella och trovärdiga. Tid