Fortsätt till huvudinnehåll

Tornet på Brunkebergs-åsen

 Av en händelse kom jag igår att läsa om en tragisk olycka som skedde i Stockholm 1866. Den katolska församlingen skulle bygga ett torn på sin katedral belägen vid nuvarande gallerian mellan Regeringsgatan och Brunkebergs torg. Man använde sig av ritningar gjorda av en tysk byggmästare. Men något gick fel. En dag mitt i byggnationsarbetet började det att knaka och braka och hela tornet rasade samman. 24 st arbetare dog, antingen genast eller av de skador de fått av det rasande tornet. 

Låt oss gå rakt på sak; Varför grep inte Gud synbart in och förhindrade förstörelsen? Vi vet inte. Eller tänker du kanske att det var Gud själv som straffade de inblandade, de var ju katoliker och vår Herre kan väl inte tillåta dem att verka?

Men vad säger då Jesus i Lukas 13:4-5: - Eller de arton som dödades, när tornet i Siloam föll på dem, menar ni att de var mer brottsliga än alla andra människor som bo i Jerusalem? Nej, säger jag er; men om ni inte gör bättring, skall ni alla sammalunda förgås.

Då kan det inte ha varit Guds vilja. Angående de rådande förhållandena kan vi överföra frågan till nämnda situation; - Eller de tjugofyra som dödades, när tornet på Brunkebergsåsen föll på dem, menar ni att de var mer brottsliga än alla andra människor som bo i Stockholm? Nej, men om ni inte gör bättring skall ni alla förgås. 

Hårda bud men omvändelsekravet gäller lika mycket oss evangelikala eller protestantiska som katolikerna. Dessutom var endast en av byggnadsarbetarna i tragedin ovan katolik, de andra var vanliga svenskar. 

Ibland blir vi så ivriga att fördöma andra som inte uppfattar Bibeln så som jag gör det. Väl medveten om att det finns mycket "märkligt" inom katolska kyrkan och jag vill undfly katolicismen, så har jag även nådessyskon hos dem. Omvändelsen, ja, den gäller både "jude och grek", rik och fattig, kvinna och man. Hos Jesus finns räddningen, det nakna korset ropar: - han är inte här, han är uppstånden!

Den kristendom vi ofta möter idag är långt ifrån nytestamentlig mark. Vare sig vi vill eller inte nödgas vi erkänna; vi behöver omvända oss. Det är så många utbud, lockelser och frestelser vi dagligen blir erbjudna. På den plats i Stockholm där det rasande tornet stod planerar man idag att inrätta Sveriges första city-IKEA. Det du. Materialismens faror får inte underskattas. Men evigt liv kan inte köpas för pengar och låt dig inte luras av att du kan shoppa dig lycklig. Investera hellre i Guds rike som ger bättre avkastning, både nu och i den tillkommande världen. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ny bok: De svarade JA på kallelsen

Min nya bok De svarade JA på kallelsen finns nu att förbeställa från Midnattsropet Förlag.  https://midnattsropet.se/produkt/de-svarade-ja-pa-kallelsen/  Från bokens baksida:  Följ med på en spännande tidsresa och möt 24 gudsmän och kvinnor som tjänade Gud på olika områden och platser under arton och nittonhundratalet.  Fattigdom, lidande och förföljelse hindrade inte dem att fullfölja sin kallelse. Denna bok vill förmedla hopp till efterföljare i vår nu så oroliga tid!

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Två viktiga ord !

      I mitt förra inlägg skrev jag något om den brustna förlåten. Ordet förlåt har två betydelser, dels det stora skynket i templet i Jerusalem, men ofta är det något annat vi tänker på då vi hör ordet förlåt. Betoningen är visserligen olika i det talade språket jämfört med det skrivna. Ändå är betydelsen av orden av stort evighetsvärde. Den brustna förlåten och försoningens betydelse tog jag upp i mitt förra inlägg. Utan den skulle vi inte nå himlen. Den andra betydelsen av ordet förlåt har även det konsekvenser för evigheten. Att förlåta sin nästa. När jag var ung tänkte jag ibland att nu har vi kommit så långt i vår överlåtelse att det där med förlåtelse det är inte så viktigt längre. Ack hur fel jag hade!  På samma sätt kunde jag tycka att bedja Fader Vår bönen mest var något religiöst, något som kyrkliga och "halvfromma" höll på med. Vi som tillhörde t.ex pingströrelsen eller var med i maranata behövde inte bedja den bönen eftersom vi var så "fria". Jag tror a