Fortsätt till huvudinnehåll

Den lilla församlingen

Följande yttrande av gudsmannen Helge Åkeson talar om den lilla kämpande församlingen, den utvalda bruden. Läs gärna kapitel 54 hos profeten Jesaja. 

 " Liksom det i Jesaja 53 är en beskrivning om Kristus, så är det i kapitel 54 en beskrivning om hans trolovade. Här innehålls en stor djuphet full av gudomlig visdom, tröst och glädje. Men ack, vilken skada, att det är så få, som förmår fatta betydelsen av detta.

Kvinnan, som här får denna flerdubbla uppmaning till fröjd och jubelsång, syns beteckna kristna, det är löftets barn ( Gal. 4:27-31 ) både av Israel och övriga folkslag, som antagligen i stor betydelse är en utkorelse,  uttaget från andra folk, ja allt dåligt. Detta bekräftas även därav, att löften, som tillkännages henne, är så ovanligt betydelsefulla och varaktiga, att de ej ens nå hela sin uppfyllelse under nästkommande tidsålder (singularis) utan sträcka sig in i flera påföljande tidsåldrar.

Att hon kallas den ofruktsamma påminner om Sara, som i motsats till Hagar till en tid icke födde, så syns det ock nu vara med de i Kristus Jesus utvalda, emedan de för hans namns skull bli, i likhet med honom själv, de mest föraktade och såsom sådana ett fåtal. ( Matt. 7:14, Luk. 12: 32 ). Till följd därav kan hon betraktas som ickefödande utan födslosmärtor, förskjuten. Hon är alltså en riktig motsats till den kvinna, skökan vi finner i Uppenbarelseboken 17. 

Denna kvinna sägs föda talrika barn och strävar i att komma i förening med världens stormän, visa, rika och mäktiga, varigenom hon blivit helt beroende av dessa. Till följd härav hava löften av Gud till att få hans visdom, lön och beskydd blivit helt och hållet betydelselösa för henne. ( Matt.10: 16-20, Matt 11:25, Luk. 10:3, 1 Kor. 2: 7-8 ). 

Ty det är ju skillnad på att lära av människor och undfå duglighet av dem eller lära av Gud och undfå duglighet av honom. Det är skillnad på att lönas av människor och vara deras tjänare eller att vänta lön och uppehälle av Herren och vara hans tjänare. Vidare är det skillnad på att vara i den sinnesstämning att man t.ex. anlitar polisförsvar etc. alltså söker stöd i världsmakten och så att säga söker manshjälp, eller att vara belåten med att endast lita på Herrens löften, varigenom man anses såsom försvarslös och utan - man.

Enligt den förra sinnesstämningen ordnar man sig till hushållningar som med horeri avvikit från Kristus och till följd härav förlorat förmånen av att vara hans utvalda folk, alldenstund man klarlagt, att man hellre vill likbildas med världen för att bli många och ansedda, än man vill likbildas med honom, som var den mest föraktade, alltså nöjas och bli ett fåtal och anses såsom icke födande och förskjuten. Men Jehova lovar den förskjutna, att hon framdeles skall föda flera barn än den som har man. Han anbefaller henne att bereda plats för många. ( Ps. 87 ). Gud är hennes äkta man och befriare."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ny bok: De svarade JA på kallelsen

Min nya bok De svarade JA på kallelsen finns nu att förbeställa från Midnattsropet Förlag.  https://midnattsropet.se/produkt/de-svarade-ja-pa-kallelsen/  Från bokens baksida:  Följ med på en spännande tidsresa och möt 24 gudsmän och kvinnor som tjänade Gud på olika områden och platser under arton och nittonhundratalet.  Fattigdom, lidande och förföljelse hindrade inte dem att fullfölja sin kallelse. Denna bok vill förmedla hopp till efterföljare i vår nu så oroliga tid!

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Två viktiga ord !

      I mitt förra inlägg skrev jag något om den brustna förlåten. Ordet förlåt har två betydelser, dels det stora skynket i templet i Jerusalem, men ofta är det något annat vi tänker på då vi hör ordet förlåt. Betoningen är visserligen olika i det talade språket jämfört med det skrivna. Ändå är betydelsen av orden av stort evighetsvärde. Den brustna förlåten och försoningens betydelse tog jag upp i mitt förra inlägg. Utan den skulle vi inte nå himlen. Den andra betydelsen av ordet förlåt har även det konsekvenser för evigheten. Att förlåta sin nästa. När jag var ung tänkte jag ibland att nu har vi kommit så långt i vår överlåtelse att det där med förlåtelse det är inte så viktigt längre. Ack hur fel jag hade!  På samma sätt kunde jag tycka att bedja Fader Vår bönen mest var något religiöst, något som kyrkliga och "halvfromma" höll på med. Vi som tillhörde t.ex pingströrelsen eller var med i maranata behövde inte bedja den bönen eftersom vi var så "fria". Jag tror a