Fortsätt till huvudinnehåll

Den gode herden

 " Jag är en gode herden och jag känner mina får och mina får känna mig " ( Joh 10:14 )

Vi har väl alla någon gång sett en bild på Jesus som bär ett litet lamm på sina axlar. Kanske en bild ifrån söndagsskolan. Den trygge herden bär oss. I den första av de tre liknelserna i Lukas femtonde kapitel möter vi herden som är ute för att uppsöka det förlorade fåret. Han ger inte upp förrän han finner det.

Denne Jesus-bild är det många som vill ha. Och naturligtvis är den rätt och riktig eftersom han är den gode herden, som ger sitt liv för fåren. Men låt oss inte stanna enbart vid denna bild, då är risken stor att du skapar dig en bild av Mästaren som inte stämmer överens med bibelns Jesus. Han som rensade templet, då han drev ut försäljarna därifrån, - umgicks med "fel folk", - var ständigt i konflikt med de skriftlärde, dåtidens andliga ledarskap och talade med makt och myndighet om det som är rätt och fel.

Har det hänt att du , någon gång under livets gång, mött människor som menat sig älska Jesus - nästan som om de vore "kär" i honom? Men då du försiktigt påpekat vissa egenskaper hos den de menar sig älska så högt, har de inte velat kännas vid den sidan av sin hjärtevän, utan närmast går till attack jämtemot dig?

Vad är det du säger? Vad kritisk du låter? Varför dömer du? Kanske det är frågor som uppstår hos dig nu? Min förhoppning är inte alls att "gå åt någon", på intet vis. Däremot är den bild som många gånger målats från våra predikstolar inte den fullständiga bilden av "den törnekrönte". Efterföljelsen, upplever vi den lätt eller svår? Jesus säger ju själv: " På samma sätt kan ingen av er vara min lärjunge om han inte avstår från allt han äger." ( Luk. 14:33 ) Det var ord och inga visor det. Klara besked som kan verka vara ett ouppnåeligt ideal. Menar Mästaren verkligen att vi inte skall få äga någonting överhuvudtaget? Vem kan då duga till tjänst i hans rike? 

Som så ofta annars handlar det - så långt jag kan förstå - om att han skall få vara nummer ett i våra liv. Gå före arbetet, karriären, familjen, mina intressen, ja, vara allt för dig och mig. Det är detta som är så svårt. Skall det kunna bli verklighet krävs inget mindre än en total revolution i ditt liv. Fullständig kapitulation. Men så är han också en verklig revolutionär - skrifternas Jesus - med ett budskap som fullständigt skulle kasta omkull allting i denna värld, om det skulle förvandlas i handling. Att vara en lärjunge handlar inte endast om att vila under den Allsmäktiges skugga. Det får vi göra och det unnar han oss så gärna. Det gäller att strida himmelrikets strid, bli en övervinnare och segra över synden, djävulen och världen. Inte i egen kraft utan med hjälp av den Högste. 

Vill du som läser denna uppmaning; på samma sätt som Jesus söker det borttappade lamm, söka gemenskap med honom? Få upp ögonen för vem han verkligen är! Och älska honom av hjärtats lust, trots att vägen är smal, efterföljelsen kan verka omöjlig att klara av och det kan gå långa perioder, då han inte talar till dig så att du hör. Minns, att då det känns som allra mörkast då b ä r han dig.

Jesu lilla lamm jag är. På sin axel han dig bär. Över berg och djupa dalar hem till Sions gyllne salar. Jesu lilla lamm jag är. På sin axel han mig bär.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Fortsätt kampen

 " Mina älskade, då jag nu med all iver har tagit mig för att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödigt att i min skrivelse förmana er att kämpa för den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga." ( Judas. 1: 3 ) Det gäller att fortsätta kampen för tron, tron på den uppståndne Jesus, hans budskap -  och att förmedla budskapet vidare till oss som lever idag. Kampen för den levande tron är under ständig attack. Världen med dess ideal vill ständigt föra församlingen längre och längre från dess kärna och ursprung, och fjärma den enkla Jesustron från folket. Religiösa traditioner - av vilket slag det än vara må - kan ändå inte ersätta det levande gudslivets innersta väsen. Mycket av vad som en gång fötts i elden, har under årens lopp mer och mer stagnerats  till fromma övningar och goda vanor, utan någon större genomslagskraft.  Det vimlar av olika läror, bibeltolkningar, teologiska utläggningar, mer eller mindre aktuella och trovärdiga. Tid