Fortsätt till huvudinnehåll

Anden gör levande

 Gudsmannen Emil Gustafson skriver följande: " Bokstaven dödar, men Anden gör levande. Kristus kom inte för att upprätta ett religionssystem, utan för att giva världen liv; därför levde han och därför dog han, att vi skulle ha evigt liv genom honom. Vad vi behöver, är inte blott hans lära, utan honom själv. Den som har Sonen, han har livet. Han är församlingens huvud och sin kropps frälsare. Han älskar församlingen och ber om hennes hjärta. O, att Jesus blev mera värdigt bemött av sitt eget folk! Det är inte brist på förstånd. Nej, det är brist på hjärta. Församlingen stänger dörren för Kristus. Halvhet och världskärlek bevakar den. Vi lever i den laodiceiska tiden.

Man är varken kall eller varm. Övergiva Herren vill man inte, men att hängiva sig helt åt honom, det är omöjligt. Hjärtat hänger fast vid världen. Man vill tjäna två herrar. Till den ljumma kristenheten säger Herren: "Se, jag står för dörren och klappar." Ack, du renläriga, förlamade samfund! Gör ny sinnesändring! Låt dina förstelnade känslor blöda av ömhet för din brudgum. Tag emot Kristus helt. Låt oss hädanefter känna, att han bor hos dig. Ty jag sökte honom, men jag fann honom icke.

Framåt, framåt! är den kristnes fältrop. En kristen får inte stanna i något utvecklingsstadium. En fullkomnad kristen utvecklas inte av en död teori om dop, församling eller helgelse. En kristen skall inte segra genom "lära", utan genom liv. Skall vi arbeta oss ur gamla former och förstelna i nya? Må vi tänka på detta! Gör portarna vida och dörrarna i församlingen höga, att ärones konung må draga där in. Först när Guds församling ledes och regeras av Kristi Ande, kan hon förverkliga sin uppgift att vara världens ljus och jordens salt.

Vad det känns ljuvligt och uppfriskande att komma in i en församling av enfaldiga själar, som inte förstår mer än att älska. Där man inte drömmer i det stora, utan lever i det ringa, tjänar i kärlek, fröjdas i enfald - o, där är himmel, liv och seger. " Jag besvär eder, I Jerusalems döttrar, om I finnen min vän, så sägen - ja, vad skolen I säga honom? Att jag är sjuk av kärlek:" ( Höga Visan. 5:8 )"

Är det din levande bön idag; mer, mer, mer av dig själv, du min Jesus? Än finns det möjlighet att närma sig honom, dröj inte längre utan kom!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ny bok: De svarade JA på kallelsen

Min nya bok De svarade JA på kallelsen finns nu att förbeställa från Midnattsropet Förlag.  https://midnattsropet.se/produkt/de-svarade-ja-pa-kallelsen/  Från bokens baksida:  Följ med på en spännande tidsresa och möt 24 gudsmän och kvinnor som tjänade Gud på olika områden och platser under arton och nittonhundratalet.  Fattigdom, lidande och förföljelse hindrade inte dem att fullfölja sin kallelse. Denna bok vill förmedla hopp till efterföljare i vår nu så oroliga tid!

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Två viktiga ord !

      I mitt förra inlägg skrev jag något om den brustna förlåten. Ordet förlåt har två betydelser, dels det stora skynket i templet i Jerusalem, men ofta är det något annat vi tänker på då vi hör ordet förlåt. Betoningen är visserligen olika i det talade språket jämfört med det skrivna. Ändå är betydelsen av orden av stort evighetsvärde. Den brustna förlåten och försoningens betydelse tog jag upp i mitt förra inlägg. Utan den skulle vi inte nå himlen. Den andra betydelsen av ordet förlåt har även det konsekvenser för evigheten. Att förlåta sin nästa. När jag var ung tänkte jag ibland att nu har vi kommit så långt i vår överlåtelse att det där med förlåtelse det är inte så viktigt längre. Ack hur fel jag hade!  På samma sätt kunde jag tycka att bedja Fader Vår bönen mest var något religiöst, något som kyrkliga och "halvfromma" höll på med. Vi som tillhörde t.ex pingströrelsen eller var med i maranata behövde inte bedja den bönen eftersom vi var så "fria". Jag tror a