Fortsätt till huvudinnehåll

Immanuel - Gud med oss

 Mig veterligen är det endast en gång som Jesus omnämns under detta namn. Namnet Immanuel som för övrigt betyder Gud med oss. Profeten Jesaja omtalar i sitt sjunde kapitel och fjortonde vers följande: " Se den unga kvinnan skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel."

Vi lovsjunger; Upphöj kung Jesus, upphöj Immanuel! Vanligen kallar vi dock inte Jesus för Immanuel men betydelsen Gud med oss får vi ta till oss. Smaka på detta; Gud med oss.

När Jesus föddes i människogestalt kom han hit ned, för att under en tid vara ringare än änglarna. Han lämnade således all himmelsk härlighet för att under drygt trettio år vandra omkring i Israel. Gud blev människa. För de, vilka då levde blev han "Gud med oss".

Skulle det endast varit ett namn som var aktuellt då. Jag tror inte det. I och med hans uppståndelse från det döda så klingar detta namn utöver jordens rund; I m m a n u e l , Gud med oss. Han vandrar, om än osynlig vid vår sida, denne himmelens Immanuel, han som har lovat att vara med oss alla dagar intill tidens slut. ( Matt. 28: 20 ).

Immanuel, Gud är med oss i solsken och fest, Immanuel Gud är med oss då det stormar allra mest, Immanuel, du vår enda tillflykt är, Immanuel, du är vår herde dyr och kär.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Annorlunda

 En dikt av Nils Bolander När man ska till och dö blir allting annorlunda. En droppe ångest i leendet som en södergök i ett sommarlandskap. De lätta orden bli så tunga och tystnaden så besjälad, så full av ekon och outtalade önskningar. Huvudsak blir bisak, och man får ett ögonmärke bortom alla nära och kära: hemlandet. När man ska till att dö, kommer resfebern över en som en nordisk skymning och en iver att få trycka händer till tack och förlåt före avfärden. Luften ropar av avsked som vildsvalornas bevingade plog mot söder i glasklar oktober med en lockelse bortom allt förnuft.  När man ska till att dö blir allting annorlunda.