Fortsätt till huvudinnehåll

Jesu seger!

 En ny vecka har inletts. Dagens citat kommer från en omstridd man född i Trönö, Hälsingland 1866, död i Uppsala 1931. Han beskriver försoningen på ett briljant levande sätt i sin bok: Kristi pinas historia

- Mörkret gör anspråk på oss. Syndens, ondskans, frestelsernas mörker. Vidare själens mörker, anklagelserna, modlösheten, ängslan, grämelsen och klentron. Och till sist dödens, förgängelsens mörker. Mörkrets makter göra anspråk på oss. De omvärva oss. De finns i vårt eget hjärta. De råda över människan. 

Men Jesus betalade den dyraste lösepenning, sitt eget oskyldiga liv och blod, för att fråntaga dessa makter varje anspråk och rätt till oss. Sedan korset blivit rest i världen och Kristus fastnaglad därpå, kunna vi säga till synd och död och djävul: Vet hut! Du har ingen rätt till mig längre. Hans kärlekstjänst, hans lösen räcker till för många, däri räcker till att förlossa alla dem, vilka förenas med honom i en liknande tjänst.

Detta skrev Nathan Söderblom några år före sin död- en man som hade en oerhörd kapacitet. Tolvbarnsfar, språkgeni, teolog, ledamot av Svenska akademien och nobelpristagare av fredspriset. Jag vet att vissa fortfarande nästan "ser rött" då hans namn nämns. De tänker då på t.ex det ekumeniska mötet i Uppsala 1925. Låt oss då komma ihåg att den ekumenik som då var aktuell inte kan jämföras med den som är på gång idag- religionsblandningen, synkretismen. 

Vidare menar då vissa att han var liberalteolog. I vilken utsträckning har jag ingen aning om. Men kan då en verklig liberalteolog beskriva försoningen på nyss nämnda sätt? Jag betvivlar det. Den norska biskopens ord är verkligen aktuella här: -Den skarpaste hjärna kan inte förstå korsets gåta men den fattigaste syndare kan uppleva dess kraft!

Jag frågade en gång en vän till mig, som själv är språkbegåvad, bosatt i Hälsingland efter ett antal år i Stockholm, vad han tyckte om Nathan Söderblom. Han svarade omedelbart: Han var hälsing, det säger allt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Tag inte vilddjurets märke av bekvämlighet

 "Här gäller det för de heliga att ha ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus" (Upp.14:12) De flesta - även de som inte kan så mycket ur bibeln eller har någon gudstro att tala om - har hört talas om märket i handen och på pannan. Teorierna om vad det kunde tänkas vara är många, en del mer troliga än andra. Frågan har dock alltid varit; kommer människan att ta emot detta märke, vad och i vilken form det än kommer att gestalta sig i. Många säger ett bestämt nej på den frågan, men när det då verkligen gäller, hur kan du då vara så säker på det. Tänk om märket skulle vara något i stil med alla andra uppfinningar och "nymodigheter" vår värld upplevt blott under de senaste hundra åren. Många av oss vill leva ett bekvämt liv, kunna göra vad vi vill, åka dit vi vill, träffa dem vi vill etc. (Undertecknad utgör inget undantag) Det senaste året har vi inte kunnat göra det som vi varit vana vid och nu ser många fram emot att världen skall återgå til

Fortsätt kampen

 " Mina älskade, då jag nu med all iver har tagit mig för att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödigt att i min skrivelse förmana er att kämpa för den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga." ( Judas. 1: 3 ) Det gäller att fortsätta kampen för tron, tron på den uppståndne Jesus, hans budskap -  och att förmedla budskapet vidare till oss som lever idag. Kampen för den levande tron är under ständig attack. Världen med dess ideal vill ständigt föra församlingen längre och längre från dess kärna och ursprung, och fjärma den enkla Jesustron från folket. Religiösa traditioner - av vilket slag det än vara må - kan ändå inte ersätta det levande gudslivets innersta väsen. Mycket av vad som en gång fötts i elden, har under årens lopp mer och mer stagnerats  till fromma övningar och goda vanor, utan någon större genomslagskraft.  Det vimlar av olika läror, bibeltolkningar, teologiska utläggningar, mer eller mindre aktuella och trovärdiga. Tid