Fortsätt till huvudinnehåll

Jesu seger!

 En ny vecka har inletts. Dagens citat kommer från en omstridd man född i Trönö, Hälsingland 1866, död i Uppsala 1931. Han beskriver försoningen på ett briljant levande sätt i sin bok: Kristi pinas historia

- Mörkret gör anspråk på oss. Syndens, ondskans, frestelsernas mörker. Vidare själens mörker, anklagelserna, modlösheten, ängslan, grämelsen och klentron. Och till sist dödens, förgängelsens mörker. Mörkrets makter göra anspråk på oss. De omvärva oss. De finns i vårt eget hjärta. De råda över människan. 

Men Jesus betalade den dyraste lösepenning, sitt eget oskyldiga liv och blod, för att fråntaga dessa makter varje anspråk och rätt till oss. Sedan korset blivit rest i världen och Kristus fastnaglad därpå, kunna vi säga till synd och död och djävul: Vet hut! Du har ingen rätt till mig längre. Hans kärlekstjänst, hans lösen räcker till för många, däri räcker till att förlossa alla dem, vilka förenas med honom i en liknande tjänst.

Detta skrev Nathan Söderblom några år före sin död- en man som hade en oerhörd kapacitet. Tolvbarnsfar, språkgeni, teolog, ledamot av Svenska akademien och nobelpristagare av fredspriset. Jag vet att vissa fortfarande nästan "ser rött" då hans namn nämns. De tänker då på t.ex det ekumeniska mötet i Uppsala 1925. Låt oss då komma ihåg att den ekumenik som då var aktuell inte kan jämföras med den som är på gång idag- religionsblandningen, synkretismen. 

Vidare menar då vissa att han var liberalteolog. I vilken utsträckning har jag ingen aning om. Men kan då en verklig liberalteolog beskriva försoningen på nyss nämnda sätt? Jag betvivlar det. Den norska biskopens ord är verkligen aktuella här: -Den skarpaste hjärna kan inte förstå korsets gåta men den fattigaste syndare kan uppleva dess kraft!

Jag frågade en gång en vän till mig, som själv är språkbegåvad, bosatt i Hälsingland efter ett antal år i Stockholm, vad han tyckte om Nathan Söderblom. Han svarade omedelbart: Han var hälsing, det säger allt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Innan ditt rike blev kartlagt

Innan ditt rike blev kartlagt  av Nils Ferlin Det var bara tokar och dårar som lyssnade till dig först. Det var slavar och skökor och ogärningsmän men då var ditt rike störst Det var bara enkla själar Och själar på undantag. Sen byggdes det tabernakel och kyrkor av alla de slag Och påvar kom det och präster som tvistade om vart ord Du fällt på din korta vandring på denna bullrande jord Men tokar var det och dårar Som lyssnade till dig först. Det var innan ditt rike blev kartlagt och då var ditt rike störst. En dikt som verkligen förklarar kristendomens begynnelse och tidiga utveckling. Jag vet inte om Ferlin hade någon personlig tro på Jesus Kristus, men beskriva hur det började och hur det blev, det kunde han.

Jesus är Herre

Låt oss i dessa orostider hålla fast vid och låta fokuset vara på att Jesus är Herre. Han är Herre över det osynliga corona virus och han är Herre över krigets makter som bullrar borta i öst. En dag skall komma då alla tungor skall bekänna, vare sig de är i himlen, på jorden eller under jorden att Jesus  Kristus är Herre! Ära Halleluja! Detta är något att se fram emot med glädje!

Vad är synd?

"Var och en gick sin egen väg" (Jes.53:6) Vad är synd? Skulle du vandra runt och fråga några hundratal människor denna många gånger känsliga fråga; vad är synd, så skulle du med största sannolikhet få en mängd olika svar. En del av svaren skulle säkerligen handla om avvikande sexualitet, otrohet i olika former eller ett rufflande med pengar. Andra skulle kanske lyfta fram vissa yttre beteenden, handlandemönster, stolthet och kaxighet, ett våldsamt uppförande eller ovilja att förlåta, ja, listan kan göras lång. Vad är då synd? Synd är uppror mot Gud. Så var då det sagt. Människan vill vandra sin egen väg utan att behöva underordna sig ett osynligt gudomligt väsen. "Jag gör som jag vill", "kom inte och påstå sådant vi inte kan fastslå med vår vetenskap, jag kan, jag vet, jag avgör". Ständigt detta jag,  jag, jag, jag, jag. Jag kan, jag vet, jag är så duktig. Jag är i centrum hela tiden och i vissa fall snurrar hela världsalltet kring mig, min person, mitt ar